جو بایدن اصلاحات دیوان عالی و محدود کردن مصونیت روسای جمهور آمریکا را تایید کرد-راهبرد معاصر

جو بایدن اصلاحات دیوان عالی و محدود کردن مصونیت روسای جمهور آمریکا را تایید کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی تغییرات گسترده‌ای را در دیوان عالی تایید کرد و خواستار محدودیت‌های ۱۸ ساله برای قضات و یک کد اخلاقی الزام آور و قابل اجرا برای دادگاه عالی شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۲۴۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: این کشور بر مبنای یک اصل ژرف بنیان شده است: هیچکس بالاتر از قانون نیست. نه رئیس جمهور آمریکا، نه دیوان عالی آمریکا. هیچکس.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا همچنین به دنبال اصلاحیه قانون اساسی است که مصونیت کامل روسای جمهور را ممنوع می‌کند.

این اقدام برخلاف حکم ماه جاری دیوان عالی است که اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از پیگرد قانونی برای اعمال رسمی مصون است.

برای بایدن، که مدت‌ها در برابر درخواست‌ها برای اصلاح دیوان عالی مقاومت می‌کرد، تصمیم روز دوشنبه نشان‌دهنده تغییر عمده در موضع او نسبت به یکی از سه شاخه دولت آمریکا بود.

از زمان تصدی ریاست جمهوری بایدن، دیوان عالی به شدت به سمت راست منحرف شده است و اقداماتی مانند لغو قانون موسوم به رو وی وید (حق سقط جنین)، پایان دادن به اقدامات مثبت در پذیرش دانشگاه، تضعیف قدرت آژانس‌های فدرال با لغو یک تصمیم ۴۰ ساله و لغو برنامه بخشودگی وام‌های دانشجویی بایدن انجام داده است.

بایدن در مقاله‌ای در واشنگتن پست که صبح دوشنبه به وقت مجلی منتشر شد، نوشت: من در طول خدمت به عنوان سناتور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهوریش از هرکس دیگری بر نامزد‌های دیوان عالی نظارت داشته‌ام. من برای نهاد‌ها و تفکیک قدرت احترام زیادی قائلم. آنچه اکنون اتفاق می‌افتد عادی نیست و اعتماد عمومی را به تصمیمات دادگاه، از جمله تصمیماتی که بر آزادی‌های شخصی تأثیر می‌گذارد، تضعیف می‌کند. ما اکنون در یک اختلاف ایستاده ایم. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر